„Като кмет ще нося отговорност за всички проблеми с пътната безопасност и за транспорта в София.“
Това заяви независимият кандидат за кмет на София Мая Манолова по време на дебат за пътната безопасност днес, организиран от Института за пътна безопасност. В дискусията участие взеха кандидатът за кмет на София от ГЕРБ Йорданка Фандъкова, Ангел Джамбазки от ВМРО, арх. Борислав Игнатов от „Демократична България“ и Борис Бонев от „Спаси София“.
„Кметът не трябва да си измива ръцете с други институции, с Общинския съвет, със законодателството, а да носи отговорност за всички важни проблеми и за тяхното решаване в интерес на гражданите на София“, категорична беше Манолова.
Тя обясни, че във връзка с пътната безопасност на пешеходците, които според нея трябва да са на върха на пирамидата и да са с приоритет, ще реализира четиригодишна програма за рмеонт на тротоарите в столицата, но не само в центъра, а и в кварталите.
„Трябва да се положат целенасочени и работещи мерки за възстановяване на пирамидата на мобилността в София, като най-отгоре е пешеходецът със създаването на възможности за достатъчно удобни, приятни и достъпни, за хората с увреждания и за майките с колички, тротоари“, категорична е Манолова.
Тя допълни, че би въвела и нова мярка за извършването на одит на проектите за изграждането на нови елементи на транспортната инфраструктура.
„Трябва да има одит за безопасност. Сега такъв е задължителен при изграждането на магистрали и скоростни пътища, но за общинските такива проекти това не е задължително. Разбира се, тези проекти трябва да отговарят на ЗУТ, но би било добре, ако се прави такъв одит – ето, например, ако беше направен одит на елементите за безопасност на „Граф Игнатиев“, нямаше да има толкова случаи на пострадали пешеходци заради „перките на акулите“, обясни Манолова.
Тя допълни, че трябва да се отворят данните за пътнотранспортните произшествия, тъй като в момента трудно се открива информация за техния брой, какви са причините за инцидента и последствията от ПТП-тата.
Относно спирките тя подчерта, че от 2 500 спирки в столицата, по данни на експерти, едва 500 отговарят на изискванията, на стандартите и на очакванията на гражданите.
„Приоритет в програмата ми е спирките да бъдат удобни, тъй като това е предпоставка повече хора да използват градския транспорт, а не автомобилите си“, заяви още гражданският кандидат.
Мая Манолова бе категорична, че „общественият транспорт в столицата трябва да бъде бърз, комфортен и на често, с добри връзки между различните видове градски транспорт“.
За буферните паркинги тя заяви, че в момента от пет изградени буферни паркинга реално функционират три, затова ще заложи на изграждането на буферни паркинги, които да не са само на крайните станции на метрото, но и на крайните точки на други пътни артерии, които са важни за София.
Манолова е категорична, че „трябва да има правила, но трябва да има и възможност за паркиране, което означава изграждане на паркинги в кварталите, разумно изразходване на средствата за антипаркинг съоръжения, които в момента се подменят на места, където няма нужда от това, и са на цени, по-високи от пазарните, когато се включи и монтажът“.
Относно контрола и глобите за нарушителите, гражданският кандидат заяви, че „кметът трябва да има активна лидерска позиция за всички случаи, в които става въпрос за проблеми на града и хората в него“.
„Строго трябва да се контролира и съблюдава спазването на правилата от всички, независимо дали става въпрос за пешеходци, собственици на големи строителни фирми или водачи на превозните средства“, категорично заяви тя.
Манолова смята, че всички решения, които се взимат за органзиацията на движението в София, трябва да се взимат заедно от граждански експерти и неправителствени организации.
Тя категорично заяви, че е „време велосипедните алеи да се свържат и да се създадат възможности за безопасно пресичане там, където става въпрос за пресечни и конфликтни точки с останалите участници в движението“, и допълни, че „освен по-добра организация на движение на градския транспорт, трябва да се наблегне на подобряване условията на труд за служителите на обществения транспорт и повишаване квалификацията на водачите“.
Публикувахте от Институт за пътна безопасност в Петък, 11 октомври 2019 г.